اظهارنامه گمرکی چیست؟

 تعداد بازدید :  363
 زمان مطالعه :  4 دقیقه
 آخرین بروزرسانی :

اظهارنامه گمرکی یک سند رسمی برای ارائه به گمرک است که در آن کالاهای وارداتی یا صادراتی به گمرک اظهار می شود. این یک سند رسمی است که بدون آن ترخیص کالا از گمرک امکان پذیر نخواهد بود.

اظهارنامه گمرکی چیست؟

اظهارنامه گمرکی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت یکی از مهمترین اسناد رسمی در فرآیند امور گمرکی می باشد. این سند که لازم است هر تاجر، بازرگان یا نماینده آنها شناخت کافی از آن داشته باشد، جهت اظهار کردن و یا توضیح دادن وضعیت کالاها زمان عبور از مرزهای کشور می باشد.این سند که جهت واردات یا صادرات کالا لازم است از نحوه تکمیل و ثبت آن اطلاعات کافی داشته باشید جهت توضیح مشخصات کالا از جمله، نوع کالا، مقدار، وزن، ارزش کالا، کشور سازنده، شماره بارنامه، شماره ثبت سفارش، نرخ های گمرکی پرداختی و غیره و ارائه آن به گمرک مربوطه به کار می رود. پس بدیهی است که ترخصی کالا از گمرک بدون این سند امکان پذیر نخواهد بود.

اظهارنامه گمرکی در واقع یک تعهد حقوقی است که مسئولیت آن با اظهار کننده آن می باشد. در فرآیند ترخیص کالا لازم است ابتدا صاحب کالا، کالای خود را معرفی کند یا اظهار کند. سپس گمرک اظهارات ارائه شده را بررسی می کند. در صورتی که مشکلی در اظهارت صاحب کالا وجود نداشته باشد مجوز ترخصی کالا را صادر می کند و سپس بارگیری کالا امکان پذیر می گردد. صاحب کالا یا نماینده او لازم است که این اظهارنامه را در دو نسخه تهیه کرده و به همراه مدارک دیگر، از جمله فاکتورها، اسناد بانکی و سایر مجوزها (درصورت وجود) به گمرک ارائه کند.

جهت تهیه اظهارنامه گمرکی لازم است مراحلی انجام شود. در ادامه به نحوه تنظیم این سند خواهیم پرداخت. در مرحله اول که به مرحله ورود اطلاعات شناخته می شود، لازم است اطلاعات کالا، شامل نوع کالا، ارزش کالا و غیره توسط صاحب کالا یا شرکت وارد کننده کالا، وارد شود. سپس لازم است اطلاعات وارد شده پذیرش شود که به آن پذیرش اظهارنامه گفته می شود. در گام بعدی لازم است کالا به صورت فیزیکی توسط کارشناس (ارزیاب) کنترل گردد و بعد از تایید، آن را امضا کرده و به کارشناس مربوطه تحویل می دهد. سپس سرویس ارزیابی اظهارنامه را امضا کرده و به مرحله پرداخت می رود. در انتها با تایید فیش پرداختی ارائه شده توسط صندوقدار، پروانه گمرکی تایید می گردد و مجوز ترخصی داده می شود.

نحوه تنظیم اظهارنامه گمرکی چگونه است؟ در ادامه به آمورش تنظیم اظهارنامه گمرکی خواهیم پرداخت. جهت تنظیم این سند مهم لازم است ابتدا اطلاعات مربوط به کالا جمع آوری شود. پس از آن جهت ورود اطلاعات نیاز به مراجعه حضوری نیست و میتوانید با مراجه به سامانه جامع امور گمرکی (EPL) نسبت به تکمیل اظهارنامه و تحویل آن به گمرک اقدام کنید. پس لازم است شرکتی که کالا را وارد کرده است، تمام اطلاعات مربوطه را بررسی و محاسبه کرده و در اظهارنامه گمرکی وارد نماید. در ادامه سازمان گمرک اطلاعات وارد شده را بررسی می کند و در صورت پذیرش، به فرآیند کنترل می رود. لازم به توضیح است که تنظیم این سند امری مهم است که نیاز به دقت، تجربه و دانش فنی دارد. در صورتی که این فرآیند با دقت انجام نشود در ادامه فرآیند بازرگانی خود دچار مشکلاتی می شوید که می تواند به تاخیر در ترخصی کالا و سایر مشکلات منجر شود. پس پیشنهاد میکنیم برای این امر از یک شرکت بازرگانی معتبر و با تجربه استفاده کنید. 

جهت ثبت و تکمیل ظهار نامه گمرکی و اثبات قانونی بودن اطلاعات و اظهارات کالا، نیاز به یکسری مدارکی داریم. این مدارک عبارتد از :

  • بارنامه کالا
  • ترخیصیه
  • بیمه نامه
  • گواهی مبدا
  • فاکتور یا پیش فاکتور کالا
  • کارت بازرگانی معتبر یا کپی آن
  • مجوزهای قانونی
  • پکینگ لیست
  • لیست عدل بندی
  • مجوز ثبت سفارش
  • وکالت نامه رسمی و معتبر (در صورت نیاز به تنظیم اظهار کالا توسط نماینده قانونی صاحب کالا)
  • کاتالوگ و بروشور کالا
  • مجوز صادرات یا واردات
  • پروانه بهره برداری و پروانه صادراتی
  • اعلامیه تأمین ارز

از جمله خدمات شرکت بازرگانی هوبر تجارت ملل، تکمیل و ارائه اظهارنامه گمرکی می باشد. لازم است به توضیح است که شرکت ترخیص کالای هوبر تجارت ملل بیش از 20 سال سابقه در امور واردات و صادرات کالا داشته و با بهره گیری از نیروهای متخصص و خبره تمام امور گمرکی شما را انجام خواهیم داد. ما به عنوان کارگزار رسمی گمرک اصفهان آماده خدمت رسانی در کلیه امور گمرکی می باشیم. جهت استفاده از خدمات تنظیم اظهارنامه گمرکی شرکت بازرگانی هوبر تجارت ملل، کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.



یک پاسخ به “اظهارنامه گمرکی چیست؟”

  1. منصور نیم‌رخ
    منصور

    سلام مطالب بسیار آموزنده بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *