یکی از امور اساسی در حوزه تجارت، دریافت کارت بازرگانی می‌باشد. این کارت نوعی مجوز است که برای شروع فعالیت‌های خرید و فروش، صادرات و واردات کالا، و انجام تجارت در داخل و بین‌الملل به شخصان و شرکت‌ها صادر می‌شود. قبل از درخواست اخذ کارت بازرگانی، لازم است هر فردی به ثبت نام عضویت خود در اتاق بازرگانی بپردازد و سپس مراحل مربوط به دریافت کارت بازرگانی را انجام دهد.

اخذ کارت بازرگانی
اخذ کارت بازرگانی – شرکت هوبر تجارت ملل، کارگزار رسمی گمرک

کارت بازرگانی نوعی مدرک یا مجوز رسمی است که به افراد یا شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهند. این کارت معمولاً توسط اتاق بازرگانی یا سازمان‌های مشابه صادر می‌شود. کارت بازرگانی به عنوان یک ابزار شناسایی استفاده می‌شود تا تاجران و شرکت‌ها به راحتی تشخیص داده شوند. با دریافت کارت بازرگانی، افراد و شرکت‌ها مجوز دارند تا در فعالیت‌های تجاری خود در داخل و بین‌المللی مشارکت کنند. این شامل صادرات، واردات، خرید و فروش کالاها و خدمات می‌شود. این کارت به عنوان یک ابزار کنترلی نقش دارد و کمک می‌کند تا فعالیت‌های تجاری مربوط به افراد و شرکت‌ها با دقت بیشتری نظارت شود و از تقلب جلوگیری شود. برخی از بانک‌ها و ارگان‌های مالی برای انجام معاملات مالی با افراد و شرکت‌ها نیاز به کارت بازرگانی دارند. کارت بازرگانی به عنوان یک اسناد احراز هویت در تجارت بین‌المللی مورد توجه استفاده قرار می‌گیرد و اعتبار فعالیت‌های تجاری را افزایش می‌دهد.

دریافت کارت بازرگانی علاوه بر اینکه اجازه انجام فعالیت‌های تجاری و صادرات و واردات کالا به سایر کشورها را فراهم می‌کند، می‌تواند مزایای متعدد دیگری را به همراه داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • ثبت برند: با دریافت کارت بازرگانی، امکان ثبت برند به صورت لاتین برای هر شخص فراهم می‌شود، که این امر به ارتقاء شناخت و معتبریت بیشتر برند کمک می‌کند.
  • ترخیص کالا و ثبت سفارش در گمرک: کارت بازرگانی امکان ترتیبات سریع‌تر در زمینه ترخیص کالا و ثبت سفارش در گمرک را فراهم می‌کند.
  • دریافت ویزای تجاری و کاری: برخی از کشورها برای درخواست ویزای تجاری و کاری نیاز به کارت بازرگانی دارند که این امر به فرد یا شرکت اجازه ورود به این کشورها را می‌دهد.
  • شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی: کارت بازرگانی امکان شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را فراهم می‌کند و باعث افزایش تبلیغات و نمایش فعالیت‌های شرکت در سطح جهانی می‌شود.
  • هماهنگی با موضوع فعالیت شرکت: با دریافت کارت بازرگانی، امکان هماهنگی فعالیت شرکت با مقررات و موارد مرتبط با صادرات و واردات بهتر می‌شود.
  • فراهم کردن امکانات بانکی: در برخی موارد، کارت بازرگانی ممکن است برای فراهم کردن امکانات بانکی خاص نیز مورد استفاده قرار گیرد.

جهت اخذ کارت بازرگانی کلیه افراد لازم است در هنگام درخواست یکسری مدارک ارائه دهند. این مدارک عبارتند از :

  1. عکس سه در چهار متقاضی
  2. کپی برابر با اصل کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  3. ارائه مدرک تحصیلی (دیپلم به بالا)
  4. گواهی عدم سوء پیشینه
  5. پایان خدمت و یا معافیت اگر مرتبط باشد
  6. کد اقتصادی
  7. ارائه اجاره‌نامه و یا سند مالکیت فضای اداری یا تجاری

اشخاص حقوقی لازم است موارد زیر را نیز در اختیار داشته باشند : 

  1. ارائه آخرین روزنامه رسمی چاپ شده شرکت
  2. سند مالکیت یا اجاره‌نامه فضای کار اداری یا تجاری
  3. آخرین آگهی تغییرات امضا شده توسط اعضای هیأت مدیره شرکت
  4. مدارک شناسایی تمامی اعضای هیأت مدیره شرکت و مدیرعامل

اخذ کارت بازرگانی دارای شرایط، مدارک و جزئیات زیادی هست. همچنین انواع مختلفی از کارت بازرگانی داریم که بهتر است قبل از گرفتن کارت بازرگانی با آنها آشنا باشید. برای این منظور حیلی بهتر است از یک کارگزار گمرک مشاوره بگیرید و آنها شما را در این امر یاری خواهند کرد. شرکت بازرگانی هوبر تجارت، کارگزار رسمی در گمرک اصفهان است، ما با حضور در گمرک اصفهان و دارای ارتباطات و آشنایی های لازم با مسائل مربوط به اتاق های بازرگانی و گمرک، شما را در گرفتن کارت بازرگانی راهنمایی خواهیم کرد. لطفا در صورتی که هرگونه سوال درباره اخذ کارت بازرگانی، شرایط، انواع و نحوه تهیه آن سوالی دارید، با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.